Gutkowo – bezpieczeństwo przede wszystkim

image

Powyższa ilustracja jest obrazem elementu skrajnie zwiększającego bezpieczeństwo na tej trasie. Poza tym tutaj, reszta trasy do Gutkowa jest zrobiona logicznie: wydzielona od chodnika – nie licząc przewężenia w Gutkowie przed samym końcem przy ul. Szpakowej.
Gorzej jest w drugą stronę od miejsca fotografii. Odcinek od ronda Ofiar… do Jeziornej na razie nie istnieje, potem do „Ekonomika” jest chodnik rowerowy i dopiero dalej mamy prawdziwą ścieżkę z krótką przerwą na przystanek autobusowy „Wędkarska”.

Nie byłbym jednak sobą gdybym nie miał uwag i tutaj – przy skrzyżowaniu z ulicą Brzozową są światła. Zawsze świeci się zielone dla samochodów jadących Bałtycką i zmiana jest możliwa tylko po wzbudzeniu pętlą indukcyjną lub przyciskiem. Problem w tym, że dla pieszych i rowerów jadących wzdłuż Bałtyckiej jest czerwone. Guzik nie dość, że jest po lewej, imperialistycznej stronie, to jeszcze jest przy samej krawędzi przejazdu. Nie zatrzymałem się. Nadgarstek boli jeszcze. Jak podbijałem koła pod krawężnik żeby zjechać z przejazdu to zapalało się dla mnie zielone.

Tak jest dużo bezpieczniej, bowiem żaden normalny rowerzysta który jedzie i widzi zielone na Bałtyckiej nie naciśnie guzika tylko przejedzie na czerwonym (jeśli być super zasadniczym, to nie ma legalnej możliwości, musiałby bowiem opuścić ścieżkę jadąc w stronę Gutkowa lub jechać pod prąd jeśli w kierunku miasta). Dzięki temu w razie gdyby jakiś kierowca zabił takiego rowerzystę, może czuć się bezpiecznie – rowerzysta bowiem, nie zachował ostrożności i zignorował sygnały wyświetlane przez system sterowania ruchem, więc sam jest sobie winien.

Wiem,że to nie do wyobrażenia, ale naprawdę można te przyciski zamontować 30 metrów wcześniej na osobnym słupku i to po właściwej stronie drogi rowerowej. 30 metrów kabla ekranowanego w żelu kosztuje około 60 złotych. Słupek 150cm nie wiem, ale chyba nie więcej jak 300zł. Oznacza to dodatkowy wydatek rzędu maks. 1000zł. Czyż nie warto? Nie pomnę pętli indukcyjnych, które same by wykrywały rowerzystę na ścieżce – tego przecież nie da się zrobić w Polsce a już na pewno nie w Olsztynie. Najbliższe pętle indukcyjne na ścieżkach rowerowych za Odrą?

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: